Prvi koraci

Gde si ti, svetski putniče? – Pita me, nasmejan, dok se okreće kolegama i kaže
– Ova devojka, ona… ne zna gde sve nije bila! ***
large (16)
Aerodrom. Pozdravljam se s mojim dragim ljudima. Skupilo se dosta njih. “Ko iz Žikine dinastije smo.” – kažu i smeju se. Mašem dok koračam… Zid. Nema ih više. Gde sad? Putujem sama. Putujem prvi put sama u dvadeset i šestoj godini. SAMA.
I, prvi put na aerodromu s druge strane. U redu, smiri se. Ha! Vidi Palmu iz Jagodine! Palma. i Žirafa. (Prva asocijacija. Ne vodi žirafu sa sobom.) C3. Moj izlaz. Il ulaz. Kako god. Kontrola. Iiii ne mogu da verujem. Prvi put letim i vidim Palmu! C3. Ulazim.
Do prozora sedište. Tooooo!
large (19)
Kraj mene čovek iz Turske. Mladić koji često žmuri, pogotovu kad avion uzleće i sleće (sad kad malo bolje razmislim, možda mu je to taktika da ga putnici ne smaraju?!) Deluje sasvim smireno. A ja uzbuđena! Presećna! Uplašena. Posmatram krila kako se menjaju. Kako se svet ubrzava oko nas. Iiiii oblaci. Divno! Jurimo u nebo!
Navikla na fotografisanje svih trenutaka bitisanja (kao da ih time otimam vremenu i držim u Budućnost gde god ona otišla) suzdržavam se da izvadim telefon. Reći će, vidi je, smešna je, prvi put u avionu… Ko zna šta će reći (iz ovog ugla, sada sam svesna da me ne bi ni primetili), a ja očigledno brinem o utiscima koje ostavljam na nepoznate ljude koje nikad mi poznati neće postati.
avion
Da, pored svih osećaja. Tu je i stid. Javio se niotkuda. Niko ga nije zvao. A eto ga. Okrećem se. Posmatram lica putnika. Analiziram. Dete se smeje. Razgovara s majkom. Drugo dete zauzeto ekranom ispred njega. Ko da se ništa ne dešava. Ko da smo na zemlji. A mi se vinuli kilometrima iznad! Eeeej! Neki tinejdžeri uštekali pare za neko putovanje. Biznismeni razgovaraju o poslu, ljuti što nisu prebačeni napred, što im nije posvećena posebna pažnja…Svima nekako normalna situacija, a ja vrištim iznutra: Vidite oblake napolju! Sunce! Planine! I gradove što liče na cirkone iz daljine! (mada, tako se ponašam i kad putujem autobusom, vozom, automobilom…za bicikl već nisam sigurna, možda se i naglas derem iz sveg glasa…ali, i kad pešačim slične me misli more.)
A onda…opet u tim nekontrolisanim mislima…
large (18)
Dugo nisam putovala. Učaurila se u nekom mestu, u jednom gradu, u sigurnom gnezdu i… Ne mogu opravdati to finansijskom situacijom. Jer, sada ne verujem u granice. Postoje načini i da se novac zaobiđe. Putevi razni.
A onda upoređujem.
Generacije oko mene stoje. I čekaju. Dok te iste generacije drugih zemalja ulaze odvažno na aerodrome. Ispituju svet. I snalaze se. Razvijaju svoj um. Problem ne posmatraju ko Problem, već ko Izazov. Ništa im nije strano, il ništa ne može da bude strano kada želiš da ga učiniš domaćim. Osvajaju, istražuju, bogate svoju dušu iskustvom, prijateljstvima, doživljajima, uče. Verujte, sad znam, drugačije se uči geografija iz knjiga, a drukčije iz aviona, sandala, i tuktuka.
Te druge generacije ne posmatraju strance ko strance. Jednostavno, ne gledaju u njih jer su im obični. Ne fotografišu se s crncima, jer im je crnac prvi komšija, i drugi, i onaj lik što prodaje novine ispred zgrade, i šef na poslu, i dete koje dolazi da se s njegovim detetom igra… ili, možda samo prijatelj kojeg su upoznali na nekom od putovanja… (podsetimo se kako su nam u početku Kinezi bili čudni, a sad…) Ne obraćaju pažnju na poletanje aviona i sletanje, i putovanje uopšte, jer im je dojadilo. Da, sam čin putovanja im više nije izazov već ono što ih čeka tamo (kao kad se voziš autobusom stalno, il tramvajem i to vozanje izgubi draž koju je imalo kad si prvi put SAM pokušao i uspeo). Na aerodromima se ne osećaju ko na Mesecu, jer im je to, upravo, sasvim obična “autobuska stanica”…
A moje generacije ovde… O avionima ni ne misle. Ove usijane glave…samo sanjaju s limenkom piva u ruci. I Čekaju. Šta?
large (14)
Vinite se u oblake!
large (15)
2 thoughts on “Prvi koraci

Leave a Reply

